Actualiteit

Israƫl: Bauhaus & Kabbala

Het Bauhaus blijft vandaag, bij zijn honderdste verjaardag, en na een bestaan van slechts 14 jaar, een fascinerende aantrekkingskracht op de mensen uitoefenen.

Geworteld in de ‘Arts and Crafts Movement’, de ‘Werkbund’-gedachte en andere hervormende stromingen werd het Bauhaus na zijn oprichting in 1919, en vooral dan door de tentoonstelling in 1923 onder het motto ‘Kunst en techniek – een nieuwe eenheid’ weldra tot ver buiten de grenzen van Duitsland gekend.

Bauhaus stond ook  als katalysator van een geheel nieuw levensgevoel tijdens de Weimar-republiek. Enerzijds anti-academische theorieën werden gebundeld en anderzijds onconventionele onderwijsvormen kregen een plaats.

Vormen van samenleven wijzigden,  nieuwe modestijlen zagen het daglicht, daarmee ook de ontdekking van het eigen lichaam, het beoefenen van de vrije liefde, dit alles op fantasierijke feesten… als het ware het visitekaartje van de Weimar-republiek.

Maar tijden veranderen, politiek kwamen er andere winden waaien, de Joden kwamen in de verdrukking, kunstenaars werden als ‘Entarted’ bestempeld.

Reeds voor de oorlog, en dus vanaf 1933, kwamen ganse bevolkingsgroepen in beweging. Kunstenaars, musici, architecten zwermden uit over de ganse wereld.

Waaronder Duitse Joden die wensten te ontkomen aan het Nationaalsocialisme en in het mandaatgebied Palestina een veilig onderkomen zochten. Voorheen was reeds het plan opgevat om ten noorden van de oude stad Jaffa een nieuwe tuinstad te bouwen. Hiervoor werd de Schotse planoloog Patrick Geddes aangesproken. Hij tekende een stratenplan uit voor de stad die later Tel Aviv zou gaan noemen.

In totaal werden zo een 4000, bijna allen appartementen, gebouwd. Allen in een witte bepleisterde muren, wat Tel Aviv de bijnaam gaf ‘ Witte stad’. In 2003 werd het geheel erkend als Unesco werelderfgoed. De volgende 10 jaar werd een grondige restauratie campagne gestart en waarbij veelal op de bovenste verdieping 1 tot 2 in oppervlakte terugspringende extra flats gebouwd werden.

De stad is gebouwd rondom het centrale kruispunt, Zina Dizengoff Circle met in het midden de beroemde fontein van Yacoov Agam, samen met Pol Bury en Alexander Calder, één van de grondleggers van de kinetische kunst.

Mijlpalen in de geschiedenis van Bauhaus verlieten Duitsland na 1933, en gingen een schitterende carrière in het buitenland verderzetten.

 

 

 

 

Kabbala-tentoonstelling in Amsterdam

 

In het voorjaar van 2019 presenteerde het Joods Historisch Museum Amsterdam op diverse locaties in het Joods Cultureel Kwartier een omvangrijke tentoonstelling over kabbala, de verzamelnaam voor een scala aan eeuwenoude mystieke joodse tradities die tot op de dag van vandaag van grote invloed zijn. Velen associëren kabbala met iets mystieks waar beroemdheden als Madonna zich gewapend met rode polsbandjes mee bezighouden. Slechts weinigen weten wat kabbala eigenlijk inhoudt, en hoe deze mystieke tradities al eeuwenlang een rijke bron van inspiratie vormen voor velen, van vroege joodse mystici tot aan moderne en hedendaagse kabbalisten, kunstenaars, architecten, regisseurs en auteurs. Wat fascineert hen aan kabbala? En wat zien wij hiervan terug in hun werken?

 

Bezoekers ontdekken wat kabbala inhoudt en hoe dit de kunsten beïnvloedde aan de hand van artistieke hoogtepunten en diverse informatielagen. En verkennen vervolgens hoe deze oude, geheime joodse leer die enkel met ingewijden werd gedeeld, uitgroeide tot een universele wijsheid die velen, en in het bijzonder kunstenaars, nog altijd inspireert.

 

Voor info met betrekking tot de tentoonstelling: klik hier

 

 

  • banner
  • banner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.