* Tentoonstelling 'Design in het Derde Rijk' en omgeving LocHal in Tilburg

Design in het Derde Rijk.

Dit is de eerste grote overzichtstentoonstelling van design van het Derde Rijk. De nazi’s waren meesters in het inzetten van vormgeving om hun doel te bereiken. Massa’s mensen wisten ze ermee aan hun kant te krijgen:  met de Volkswagen Kever, de Olympische Spelen in 1936, de swastika, de films van Leni Riefenstahl, … .

 

Er wordt een ruime selectie objecten getoond uit Nederlandse en Duitse musea en verzamelingen: van architectuurelementen en meubels uit het Haus der Deutschen Kunsten tot alledaagse voorwerpen zoals bestek, zetels of een radiotoestel. Ook het ontwerp van de jerrycan en van verschillende lettertypes komen aan bod. Zelfs de ontwerpen van enkele gaskamers worden getoond.

 

De ontwerpen tonen hoe de nazi’s teruggrepen op de classicistische vormgeving als machtsvertoon en symbool voor een nieuwe Duitse cultuur. De tentoonstelling is ingedeeld aan de hand van verschillende tegenstellingen. Het nazisme bedacht en steunde op een eigen geschiedenis, maar was tegelijkertijd fanatiek gericht op de toekomst. Het was vervuld van romantiek, maar ook geobsedeerd door moderne technologie. Naar buiten toe liet het nazisme een verleidelijk beeld zien van voorspoed en zorgeloos vertier, terwijl in 1933 al de eerste concentratiekampen werden opgezet. 

LocHal in Tilburg.

Aanvankelijk zou het grootste deel van de Tilburgse Spoorzone wijken voor nieuwbouw; ook de meer dan achttien meter hoge loods waar locomotieven werden onderhouden, de "LocHal".

 

Door het stilvallen van de bouwproductie tijdens de economische crisis werd het benutten van het industriële erfgoed in de Spoorzone opnieuw overwogen. Als gevolg daarvan koos de gemeenteraad ervoor om de “LocHal” als nieuwe locatie voor de bibliotheek te behouden.

 

Het programma werd verder aangevuld met co-werkruimtes, conferentiezalen en nieuwe ruimte voor culturele instellingen.  

 

Het voelbaar houden van de hal met zijn imposante staalconstructie, glazen puien en hijsbanen stond voorop bij de ontwerpers. Het programma van 11.200 m² werd op een aantal verdiepingen in de hal ondergebracht en door een enorme trap annex tribune ontsloten. Deze zorgt ervoor dat de grootsheid van de hal bij binnenkomst volledig te ervaren is.

 

De immense ruimte valt al snel uiteen in talrijke meer kleinschalige plekken waar de bezoekers kunnen werken, lezen en ontmoeten.

 

Om de hardheid van het staal en glas te verzachten, werden een aantal 15 meter hoge ‘mobiele textiele wanden’ ontworpen. Deze kunnen de ruimte op verschillende manieren opdelen en creëren intimiteit. Ondanks de verscheidenheid van ontwerpers die de LocHal hebben vorm gegeven, is een samenhangende ruimte ontstaan.

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.