Den Haag: Frick Collectie tentoonstelling & 'Romantische mode'

Tentoonstelling 'The Frick Collection - Kunstschatten uit New York'
In het hart van New York, prachtig gelegen met zicht op Central Park, prijkt The Frick Collection. Een geliefd museum, geroemd om de hoge kwaliteit van de collectie. Dit voorjaar leent The Frick Collection voor het eerst een groot deel van haar wereldberoemde verzameling uit: maar liefst 36 meesterwerken zijn te zien in het Mauritshuis. 


De tentoonstelling geeft bezoekers van het Mauritshuis inzicht in de verzameling, achtergrond en sfeer van The Frick Collection en zijn legendarische stichter Henry Clay Frick. De weloverwogen selectie van 36 kunstwerken geeft een goed beeld van de hoge kwaliteit en verrassende diversiteit van The Frick Collection.

De tentoonstelling bevat werk van kunstenaars die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn in Nederlandse museale collecties, zoals Cimabue, Van Eyck, Gainsborough, Constable en Ingres. 

Een tentoonstelling vol kunstschatten
 
De tentoonstelling The Frick Collection – Kunstschatten uit New York bestaat uit kunstwerken uit de 13de tot en met de 19de eeuw: schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken en toegepaste kunst. Zo geeft de tentoonstelling een representatief beeld van het afwisselende karakter van deze topcollectie.

Schilderijen

Een onbetwist hoogtepunt is het betoverende portret van de Comtesse d’Haussonville van Jean-Auguste-Dominique Ingres – een meesterwerk dat is uitgegroeid tot een icoon van The Frick Collection. Ook andere portretten, van Fricks favoriete kunstenaars Gainsborough en Reynolds, schitteren op de tentoonstelling.
Naast portretten zijn ook landschappen een belangrijk genre binnen The Frick Collection. Jacob van Ruisdaels monumentaleLandschap met voetbrug uit 1652 werd speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd. Ook John Constable’s spectaculaire Het witte paard, een sleutelstuk in zijn oeuvre, komt naar Den Haag.

Beeldhouwkunst

The Frick Collection heeft één van de belangrijkste Amerikaanse verzamelingen beeldhouwkunst, wat in de tentoonstelling wordt getoond met meerdere topstukken, waaronder Francesco Laurana’s ontroerende portretbuste van Beatrice van Aragon en de bronzen Hercules van Antico, beide uit de vijftiende eeuw. Een ander uitmuntend beeld is de fenomenale portretbuste van Louis-Étienne Vincent-Marniola door Joseph Chinard uit 1809.

Toegepaste kunst

Een belangrijk aspect van The Frick Collection is de verzameling toegepaste kunst, met bijzonder porselein, waardevolle klokken en zeldzaam renaissance aardewerk. Dit wordt in de tentoonstelling belicht met een unieke Sèvres vaas, een rijk gedecoreerde klok en een perfect bewaarde majolicaschaal uit het atelier van Orazio Fontana.

Collectie tekeningen

Een relatief onbekend onderdeel van de New Yorkse verzameling is de kleine, maar uiterst verfijnde collectie tekeningen. Deze kwetsbare werken zijn weinig te zien, wat het extra bijzonder maakt dat straks maar liefst acht schitterende tekeningen van onder meer Pisanello, Altdorfer, Rubens, Goya en Tiepolo te bewonderen zijn.
 

De verbouwing


Na een verbouwing van twee jaar opent het Mauritshuis opnieuw haar deuren. Het vernieuwde Mauritshuis is verdubbeld in oppervlakte door een ondergrondse uitbreiding naar het gebouw aan de overkant van de straat. Dit voormalige hoekpand van Sociëteit de Witte heet voortaan de Royal Dutch Shell Vleugel. Toch verandert er aan het karakter van het museum weinig. De uitstraling en de unieke huiselijke sfeer blijven door het ontwerp van Hans van Heeswijk architecten behouden.
 
Het Mauritshuis is er trots op het complexe bouwproject binnen de beschikbare middelen en op tijd gerealiseerd te hebben. Het ondergronds verbinden van twee panden en het verlagen van de fundering van de nieuwe vleugel was een hoogstandje op zich. Het kleine oppervlak waarop gewerkt moest worden en de locatie direct naast het torentje van de premier bleken voor de betrokken aannemers geen belemmering te zijn. Het zeventiende-eeuwse huis, waar de vaste collectie in te zien is, is gemoderniseerd: de ramen, de klimaatinstallatie en de verlichting zijn vervangen en het interieur is verfraaid. Het oude gebouw oogt weer fris. De veranderingen zijn bewust subtiel. Het museum is trouw gebleven aan de intieme en klassieke sfeer. Het grootste deel van de collectie hangt op z’n vertrouwde plek; een feest van herkenning voor bezoekers.
Een grote verandering is de verplaatsing van de hoofdingang naar het voorplein. Bezoekers dalen met trap of lift af naar een lichte foyer, waar zij terecht kunnen voor ticketing en audiotours. In de nieuwe vleugel komen de tentoonstellingsruimte, het museumcafé en de museumwinkel. Bovendien vinden de educatieve Kunstwerkplaats, een bibliotheek en een evenementenzaal hier onderdak.
tentoonstelling 'Romantische Mode'
Mr Darcy meets Eline Vere

Ruisende zijde, adembenemende borduursels, ruches en grote crinolines. Wollen maatkleding voor dandy’s en chique baljurken voor ladies. Dit najaar sprankelen de kostuums uit de tijd van Jane Eyre, Eline Vere, Jane Austen’s Pride and Prejudice en Downton Abbey in volle glorie in een grote tentoonstelling over mode in de 19de eeuw. Naast complete kostuums is er aandacht voor schitterende accessoires, strakke korsetten en originele modeprenten en foto’s. Veel stukken zijn speciaal voor deze tentoonstelling gerestaureerd en worden voor het eerst aan het publiek getoond. Hoe actueel de 19de eeuw nog steeds is, blijkt uit hedendaagse creaties die in de tentoonstelling zijn opgenomen. Modeontwerpers laten zich vandaag de dag inspireren door 19de-eeuwse vormen, silhouetten of technieken uit de 19de eeuw: het schitterende borduurwerk van Jan Taminiau, het dandyisme van Vivienne Westwood en de (donkere) romantiek van Jean Paul Gaultier en Edwin Oudshoorn.

De 19de eeuw was een opwindende en dynamische tijd vol maatschappelijke veranderingen. De welgestelde adel en regenten waren niet langer de enigen die zich volgens de nieuwe modetrends konden kleden. Mode was hoogst belangrijk om je mee te onderscheiden in de society. Hoe kleedde het ‘nieuwe geld’ zich? En op welke manier kon de oude adel zich met hun kledij onderscheiden aan het hof? Het modenieuws werd in de 19de eeuw steeds sneller en sneller verspreid door de opkomst en steeds grotere invloed van de modetijdschriften. Het silhouet van de modieuze vrouw veranderde voortdurend, de mannenkleding emancipeerde en er kwam voor het eerst speciale kinderkleding op de markt. Nieuwe verfstoffen zorgden voor japonnen in sprankelende kleuren, waarbij aan het verfproces soms zelfs arsenicum te pas kwam. Alles om maar mooi voor de dag te komen! Er is momenteel veel belangstelling voor de geschiedenis en romantische kleding van de 19de eeuw. Denk aan het naspelen van de aankomst van koning Willem I op het Scheveningse strand, het succes van vele kostuumdrama’s, en de baard en snor die weer volop in de mode zijn.

Aan de hand van de mode- en kostuumcollectie van het Gemeentemuseum Den Haag worden in de tentoonstelling en catalogus verschillende thema’s belicht die actueel waren in de 19de eeuw, van hygiëne & gezondheid, kleuren & materialen tot etiquette & status en modewereld & couturiers. Ook de kleine persoonlijke verhalen komen aan bod, die de mensen uit de 19de eeuw even heel dichtbij brengen. Dat alles in een prachtige enscenering door vormgever Maarten Spruyt en Tsur Reshef waardoor de personages uit de literatuur, films en televisieseries tot leven komen: van Mr Darcy, de familie Kegge uit de Camera Obscura tot la Dame aux Camelias en Eline Vere.
 

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren. Cookies vertellen ons niet wie je bent.